Kan du ikke slutte å gjøre sånne vonde ting mot kroppen din, Mamma?

3 september 2016. 1 måned senere. 10 kg tjukkere.

En ellers avmagret og sliten kropp har fått kjøtt på beina og ser frisk ut selv om innsiden tilsvarer noe annet.

Halvparten av håret har falt av i takt med stressnivået og kanskje enda fortere enn det. Om det forsvant ned i sluket på dusjen eller på fjelltoppen i Folldal, spiller ingen rolle. Whatsover. Borte er det. Long gone. Kanskje det vokser ut igjen, i takt med hjernecellene.

Det kommer til å gå tregt…

”Kan ikke du slutte å gjøre sånne vonde ting mot kroppen din så vi kan bo sammen igjen, sånn som før?”

Hennes nydelige, blå øyne dukker opp hele tiden i minnet, som den gjenglemte, etterlengtede skatten under en fargerik regnbue.

159ec201d240e10e889ff868840a04be

Tanker om svik og en motbydelig selvbebreidelse stikker så langt inn i sjela at hele opplegget føles for hardt og for vondt. En automatisk tanke om å rømme for å få fjernet det vonde forsvinner like fort som de kom.

Mørket i rommet svarer til innsiden. Plantene trenger sol. Lys. Som alle oss andre. Jeg tar gardinene til siden og setter alle fire i vinduskarmen mens solskinnet fra utsiden blender de hovne øynene mine. Plantene får endelig danse av glede i en varm, etterlengted sol. De får seile sin egen sjø, svinse sin egen vals. Jeg trekker for de lystette gardinene så mørket på nytt kan innta rom nr 7 på jentelåven.

Tårene renner ustoppelig og kiler meg nedover det friske, runde trynet. Følelser som har vært glemt og fortrengt slår meg som en heslig, dårlig cocktail med bitter smak som bobler over.

Her er jeg ingen pasient, ingen skam, ingen tapt sjel. Her er jeg en elev som læreren prøver å nå inn til. Som sier han ser et menneske med uendelig potensiale men med et sinn som må fikses på og repareres. Med alle verktøy i hele verden. Ikke om et år, ikke om ti år, men nå og tiden her. Det skal godt gjøres. Men alt er relativt.

Stemmen hennes går på repeat i hodet mitt, som miksen til Alex Cruz gjennom øretelefonene.

”Kan ikke du slutte å gjøre sånne vonde ting mot kroppen din så vi kan bo sammen igjen, sånn som før…?”

Læreren ser på meg igjen, med samme øyefarge som hennes. ”Tenk så vanskelig det var for henne å si det. Men enda så klarte du det ikke…. Tenk på hva henne tenker om det.”

Ordene hans borer seg inn i meg, som en gjennomtrengelig drill inn i min samvittighet. Endelig får han meg til å begynne å grine. Han har prøvd lenge på det.

Utslitt nå.. Må slappe av.

Jeg skal ikke gjøre vonde ting mot kroppen min noe mer. Jeg skal ikke gjøre vonde ting mot kroppen min noe mer. Jeg skal ikke gjøre vonde ting mot kroppen min noe mer!!!!

379f60f55c9988e7c2b4498f48daad99

Sendt av

Dette er historien om Kathleen, en selvransakende, nymoderne liksom-hippie på vei ut av et brennende helvete og mest sannsynlig inn i et nytt et, men forhåpentligvis med litt mindre flammer. Kathleen ja. Alder spiller ingen rolle, heller ikke sted. Vitnene til hele den brennende seansen vil antakeligvis bestå av hennes aller kjæreste, stakkarslige familie, venner og fiender og en bunch av idioter som ikke er verdt å snakke om men som man allikevel nevner fordi man er oppdratt til å prøve å være litt hyggelig. Meninger. Mening meg her, mening meg der. Føler ikke at meningene hennes spiller en rolle i et samfunn som er på vei nedover i et system som spiser alle sine sjeler levende uten at noen yter motstand. Hele tragedien med hele tilværelsen er at alle er ufriviliig brainwashed og det er ikke vits å verken skyve under et teppe eller det brennende helvete. Meninger eller ikke. Hun tenkte at de ubetydelige meningene hennes kunne være verdt en blogg... Her er hennes nakne sannhet.

2 thoughts on “Kan du ikke slutte å gjøre sånne vonde ting mot kroppen din, Mamma?

  1. Du er så utrolig god til å formulere dine tanker og så ærlig selv om det må være jævlig tøft å innse visse ting. Slåss mot ønsket om igjen å sløve hjernen – stå på flotte du 🤗 💪

Legg igjen en kommentar

